"Huţulii duc o viaţă de pasere pribeagă,
originală şi liberă. Românii le pricep limba lor fara s-o poată vorbi, şi ei
pricep pe cea română. E cel mai ciudat fenomen de a vedea pe ţăranul român de baştină,
cum ascultă cu atenţie la ceea ce spune oaspetele său, când se scoboară la
câmpie. Şi acest oaspete vine poate din munţii Tatrei, de cine ştie unde, şi
pricepe româneşte, fără să fi vorbit vreodată un cuvânt. Din această simpatie
abia explicabilă s-ar putea deduce că aceşti huţuli sunt dacii slavizaţi pe când românii care-i pricep fără să
le vorbească limba sunt dacii
romanizaţi. Acest trib este puţin numeros, mărunt la stat şi vioi."
(Mihai Eminescu, 1876)
Acum cativa ani
am avut prilejul sa particip la un InfoTour
pentru promovarea unor obiective mai puţin cunoscute în Bucovina. Acest infotour a inclus
vizite la Mănăstirea Bogdana (singura manastire din lume care are
in naos morminte ale Domnitorilor Moldovei), o vizită la atelierul
de ceramică neagră de la Marginea impreuna cu muzeul
etnografic din Marginea (despre care am vorbit in cateva articole
anterioare), mănăstirea Putna, Biserica Dragoş Vodă din secolul al XIV-lea, herghelia Rădăuţi (unde am avut parte
de o demonstraţie de hipism cu sărituri peste obstacole), mănăstirea Moldoviţa, si
o vizita in localitatea Vatra Moldoviţei unde am făcut cunoştinţă cu un grup
etnic foarte interesant: Huţulii, despre care vreau sa va vorbesc acum.

Recunosc că in momentul in
care i-am intalnit nu ştiam nimic despre ei. Pentru mine erau o enigmă, aşa cum incă sunt pentru
majoritatea romanilor, prin lipsa unei istorii scrise, a documentelor sau
izvoarelor istorice clare. Ajungand acasă am inceput să mă interesez despre
ei şi astfel am aflat ca unii cercetatori i-au considerat
rămăşiţe ale sciţilor, goţilor sau mongolilor, ulterior slavizate, sau poate
chiar români, în dialectul lor existând numeroase cuvinte româneşti. Chiar ei
intre ei se consideră fie ruşi, fie ucraineni sau români, însă de fiecare dată
au adăugat că, de fapt, sunt oameni liberi, ai munţilor rezultand ideea că au
fost oameni ai munţilor ce duceau o viaţă seminomadă, legaţi de tradiţia
creşterii animalelor şi de exploatarea lemnului.
Sunt considerati continuatori ai geto-dacilor retraşi spre nord din pricina ocupaţiei romane prin unele obiceiuri păstrate pană in prezent: stilul de viaţă prădalnic, plăcerea de a bea, lipsa de interes faţă de istoria lor, sau obiceiul ca la moartea unui membru al comunităţii să se veselească prin jocuri şi farse la privegherea mortului, dar şi prin cultul bradului si prin unele elemente lingvistice de origine dacă gasite in limbajul huţulilor (bărbânţă,brânză, armăsar).
Ca şi aşezare geografica ei sunt situaţi intre bazinele superioare ale Moldoviţei şi Moldovei, valea Sucevei şi valea Putilei, către Ceremuş. Se consideră că au apărut prin secolul al XVII-lea, când s-au refugiat în zonele păduroase ale Carpaţilor venind din partea Ceremuşului în tentativa de a scăpa de birurile şi asuprirea din acele vremuri.
Hutulii sunt legati de natura si de resursele oferite de aceasta, precum
creşterea animalelor şi exploatarea lemnului. Obiceiul acestei etnii de a
confecţiona din lemn majoritatea obiectelor necesare în gospodărie a dus
la o adevărată microindustrie manufacturieră. Atât mobilierul din casa huţulă
cât şi multe dintre obiectele de uz gospodăresc erau confecţionate chiar de
către stăpânul casei, în vreme ce nevasta se ocupa, pe lîngă îngrijirea
locuinţei şi pregătirea mîncării zilnice, cu ţesutul pânzei şi confecţionarea
veşmintelor de trebuinţă celor din familie. O pondere mai mica o are si
cultivarea câtorva plante de trebuinţă în gospodărie (orzul, ovăzul, mai târziu
cartoful şi cânepa).
Tradiţional la huţuli, era culegerea ciupercilor şi a fructelor de pădure
şi mustul de merişoare, recunoscut şi apreciat pentru calităţile sale nutritive
şi curative. Laptele acru, huslinca huţulă, preparate din combinarea
diferitelor sortimente de lapte de vacă şi de oaie deosebit de nutritive şi
bune la gust le-au dus multă vreme faima prin comunităţile de la munte.

Huţulii, precum orice populaţie crescuta la munte, se indeletnicesc cu
vanătoarea, motiv pentru care arma ocupa un loc de cinste alaturi de baltag si
de topor. La vanatoare sunt priceputi
mai ales pentru viclesugul cu care născocesc capcanele ce, nu de putine
ori, au asigurat hrana familiei.

Avand in vedere ca am vizitat huţulii in preajma sarbatorii Pascale am avut
prilejul sa admir o alta traditie specifica romanilor, pe care am regasit-o si
la huţuli, este vorba de obiceiul
încondeierii ouălelor de Paşti. Femeile folosesc o tehnică specială în
care iniţial se foloseau coloranţi naturali şi ceară de albine. Arta
încondeierii ouălor a fost preluată şi extinsă în multe localităţi din
Bucovina.
Un alt element de legatura intre huţuli si vechii daci este si bradul
considerat sacru in traditiile şi credinţele huţulilor. Bradul a fost
omniprezent la aceasta intalnire cu hutulii. Bradul era mereu prezent la
evenimentele majore din viaţă după cum a demonstrat-o si hora cea mare a
huţulilor intinsa in poiana inconjurata numai de brazi.
Fiecare participant al acestui InfoTour a primit câteva suveniruri din
zonă: sticluţa de afinată din Rădăuţi, un album foto din partea primăriei
Rădăuţi şi o carte despre huţuli scrisă de către domnul Casian BALABAŞCIUC, un
huţul el insuşi.
"Misterioşi şi
discreţi ca şi locurile în care şi-au ales adăpostul, huţulii rămân o etnie cu
origini încă nedefinite. Oameni imprevizibili şi adânci ca şi pădurile în
prejma cărora au supravieţuit, suspicioşi şi prudenţi ca sălbăticiunile
codrilor, ei nu-şi cunosc istoria. Poate şi din cauză că nu obişnuiesc să şi-o
scrie, fapt întâlnit şi la vechii daci... Singura lege le-a fost Dumnezeu, aşa
cum L-au putut înţelege în sufletele lor răzvrătite şi neînduplecate." (Casian BALABAŞCIUC - "Stranii povestiri huţule").









Un comentariu:
Desigur vi ca turist si te intorci ca prieten idragostit de aceste locuri...
Trimiteți un comentariu